Bruken av naturmedisin har hatt en kraftig utvikling i Norge siden begynnelsen av 1970-tallet. I tillegg er naturmedisin i ferd med å få en etablert plass innenfor det offentlige helsetilbudet.
Behovet for naturmedisinske behandlingsmetoder synes å ha utviklet seg som en motvekt mot økt bruk av miljøgifter, matsminke, tilsetningsstoffer, sprøytemidler og et stort forbruk av medisiner med bivirkninger.
Utdanningen av naturterapeuter har de siste årene blitt mer omfattende, og det stilles større krav til dem som skal jobbe som terapeut. I januar 2010 besluttet Norske Naturterapeuters Hovedorganisasjon (NNH) at Naturmedisinsk grunnutdanning skulle være en del av enhver naturmedisinsk utdanning, på lik linje med grunnmedisin og VEKS-fag. Dette for at terapeuter innen naturmedisin skulle ha en solid og omfattende forankring innen teoriene bak naturmedisin.
Naturmedisinsk grunnutdanning gir deg solid kunnskap innen naturmedisin, både den tradisjonelle østlige og den moderne vestlige. Du lærer å forstå de grunnleggende teoriene bak klassiske naturmedisinske behandlingsmetoder som tradisjonell kinesisk medisin (TKM), ayurveda, homøopati, homotoxologi, biopati, kost og ernæring, urtemedisin, ECIWO-biologi med flere. Studiet beskriver hva metodene sier om hvorfor vi blir syke og hva som skal til for å sette i gang kroppens naturlige helbredelsesprosess. På dette grunnlaget lærer du kjernen av naturmedisinsk behandling og det å kunne trekke ut essensen av det å behandle i pakt naturen.
Studiet setter også fokus på både fordeler og ulemper ved de naturmedisinske behandlingsmetodene, blant annet hvilke interaksjoner som kan oppstå mellom urter og legeordinert medisin.
Du vil også få mye praktisk og nyttig kunnskap innen blant annet immunterapi, bruk av ulike urteprodukter og hvordan man skal sette sammen et individuelt tilpasset kosthold.
For hvert tema i studiet kan du finne henvisning til forskningsresultater innen det relevante faget.
Denne utdanningen ble først lansert i 2008, har blitt revidert og oppdatert flere ganger. Siste store revidering var i 2018 og vi har lagt til flere forelesningsvideoer og oppdatert pensum i 2021 og 2022. Alt pensum er nå inkludert og det er ingen obligatoriske lærebøker som kommer i tillegg. Fra 2023 åpner vi også opp for noen samlinger med lærer på Zoom. De blir frivillige, men anbefales! Se fanen Timeplan for datoer. Ved behov vil vi legge til flere datoer.
Naturmedisinsk grunnutdanning
Rated 5/5
based on 20 customer reviews
Noen anbefalinger
«
Jeg har valgt å ta dette studiet og en del andre relevante studier som en naturlig etterfølger og i tilknytning til mitt første studie, da huden er vårt største organ, og kan fortelle oss så mangt. Det er derfor viktig for meg å understreke at det er mer omfattende enn hudpleie, da det gjerne er lett å forveksle hudhelse med hudpleie. Dog, man lærer riktignok mye om hudpleie i studiet, og mye mer. Jeg forsøker å alltid tenke innenifra og ut, og ble veldig glad for å høre at lærer på den ene tilbakemeldingen min skulle forsøke min hjemmelagde, noe sammensatte frokostblanding, bestående av mange forskjellige, utvalgte grønnsaker, korn osv, bær, og mye mer. Den inkluderer også en noe "rivende blanding av Piri Piri og ingefær, så jeg håper det gikk bra. Og jeg er overbevist om at dette daglige måltider forhindret meg i å bli smittet av samboeren igjennom tre heftige virus av forskjellige sorter. Et spennende og lærerikt studie, og viktig på veien videre. Gode og utfyllende tilbakemeldinger fra samtlige lærere på alle innleveringer, og et ryddig og fint opplegg. Igjen takk til Tunsberg Medisinske skole Nils-Erik Risberg»
Nils-Erik Risberg
Naturmedisinsk Grunnutdanning, Hudhelse
«
Det hele startet med at jeg forsøkte å finne noe interessant å studere, uten at jeg måtte reise fra kjæresten min i Spania. Jeg trente også Shaolin Kung Fu på denne tiden, og jeg fikk en enorm åpenbaring da treneren/Sifu gav meg en midlertidig behandling da jeg var syk, nærmere bestemt kopping/vakuum- behandling. Denne metoden har lang historie innen østlig medisin.
Jeg fikk beskjed på at behandlingen ville ha effekt i cirka ett døgn, og dette stemte omtrent på slaget. Da jeg noen timer etter behandling opplevde at det kjentes ut som at jeg hadde fått helt nye lunger, var døren åpnet og interessen vekket. Jeg var så fascinert av dette at jeg tok det opp med legen min, som var hjerte-og lungespesialist. Jeg trodde dette ville bli møtt med skepsis og tvil, men til min store forbauselse var det nesten som at han ydmykt tok av seg hatten og sa: "Det er viktig å vite at disse menneskene har flere tusen års erfaring, og det har ikke vi. Og jeg kan også si at jeg aldri har lagt en person fra østen inn på sykehus." Dette tok jeg videre opp med Fride Aasen, min dyktige lærer på Tunsberg, og hun forklarte meg spesifikt hva som skjedde i kroppen da jeg fikk den nevnte behandlingen. Slik startet det hele.
Mye av pensum kan fort oppleves som litt abstrakt, da man på en måte får på seg "lesebriller" man aldri før har forsøkt. Jeg løste dette ved å bruke personlige erfaringer og refleksjoner, sidestilt ved svarene på for eksempel innleveringer, eller andre ganger jeg bare lurte på noe, og spurte Fride. Jeg gjorde altså pensum mer fordøyelig på denne måten. Det fungerte bra for meg. Fride tok seg alltid tid til å besvare utfyllende, gjerne med egne refleksjoner og erfaringer. Hun må få en stjerne i boken for dette, for jeg har en tendens til å skrive mye. Spesielt når jeg begynner å reflektere. Jeg kunne ofte ha besvart en oppgave korrekt med et par linjer, men personlige refleksjoner var for meg en viktig del av besvarelsen og læringsprosessen. Dette så Fride, og hun har vært tålmodig og gitt meg utfyllende respons, fra begynnelse til slutt. Hun kunne trolig ha fylt en bokhylle med mine personlige refleksjoner og spørsmål nå. 🙂
Hvis man virkelig reflekterer over det man leser og lærer her, innser man etterhvert at mye av læringen også "kommer inn sidedøren". Det er ikke bare pugging, notater og lesing som gjelder. Det er viktig å tenke selv, drive "egen forskning", stille spørsmål ved alt, og reflektere. Da oppdager man etterhvert at man har læringen med seg ut i det praktiske også. Jeg tok meg selv i å stå og stirre høyst skeptisk og analyserende på noen delikate, skinnende moreller i butikken her for en tid siden. Det så sikkert litt rart ut for andre kunder, men det går bra. 🙂 Generelt vil jeg på det varmeste anbefale denne skolen. Det er en solid og seriøs skole, med et godt og ryddig undervisningssystem. Høy kvalitet på pensum, med høyt kvalifiserte ansatte.
Takk til Fride Aasen og Tunsberg Medisinske Skole.»
Nils-Erik Risberg
Naturmedisinsk Grunnutdanning
«
For et par år siden bestemte jeg meg for å studere noe nytt og gjøre en endring i yrkeslivet mitt. Jeg var mentalt utslitt og stresset med yrket mitt. Jeg ville gjøre noe nytt, men hva? Jeg har mange forskjellige interesser og liker å lese litt av hvert... det eneste jeg visste var at det måtte være noe som kunne hjelpe andre mennesker på en eller annen måte. Ved en tilfeldighet fant jeg Naturmedisinsk grunnutdanning. Noen emner som ayurveda, kinesisk medisin og fremfor alt kosthold var noe jeg hadde lest før. Jeg meldte meg på kurset uten å vite hvor det ville ta meg, kanskje for å studere Ayurveda, urtemedisin...? Jeg visste ikke, men jeg brydde meg ikke. Kurset er kjempeinteressant! I løpet av kurset lærer man tydelig at et sunt kosthold er nøkkelen til god helse. Jeg kan ikke si at jeg ikke visste det, siden det er noe jeg har opplevd siden jeg var liten, Men det jeg ikke visste er at siden uminnelige tider var dette et viktig tema. I tillegg til kurset har jeg lest på egenhånd om ernæring i TKM, Ayurveda, osv. Plutselig har jeg sett hvor jeg må gå. En av mine lidenskaper er også å lage mat, eksperimentere på kjøkkenet og fremfor alt å prøve og spise så sunt som mulig, det er derfor jeg ser logikk i å fortsette å studere om kosthold. Gleder meg!»
Kenneth Figuerola Bosch
student
«
Jeg har det siste året studert Naturmedisinsk grunnutdanning. Jeg har tatt nettstudiet samtidig som jeg har hatt full jobb og familie. Nettstudiet har vært interessant og rekkefølgen på temaene har en god progresjon som skaper interesse og helhet i faget. Temaene har en fin oppdeling som har gjort det mulig å holde fokus gjennom hele kurset. Jeg har fått god veiledning og motivasjon fra lærer underveis. Kunnskapen har også inspirert meg til å lære fra de som allerede praktiserer innenfor de ulike retningene innenfor naturmedisin. Jeg har hatt nytte av at studiene gir rom for fleksibel gjennomføring. Selv om jeg har gjennomført studier på nett har jeg hele tiden følt at jeg har vært en del av et miljø som har inspirert til læring. Nå som jeg er ferdig med Naturmedisinsk grunnutdanning har jeg stor motivasjon til å fortsette med flere fag og øke mine kunnskaper. Anbefaler studiene til alle som har interesse for å lære om naturlige komplementære terapier.
»
Åse Uldal
Student
«
Veldig fornøyd med dette studiet. Det var et veldig godt supplement til min utdannelse innen folkehelse, som bidrar til at jeg kan forstå enda flere av de helhetlige årsakene som ligger bak mange av våre mest vanlige folkesykdommer. Studiet var lagt opp på en veldig intuitiv måte. Fremdriften i studiet var lagt opp på en måte som gjorde at modulene bygget på hverandre, noe som gjorde de ulike modulene lettere å forstå. Læreren ga veldig gode og motiverende tilbakemeldinger på innsendingsoppgavene, noe som bidro til mer læring!
»
Marthe Svendsen Aune
Folkehelsearbeider
«
Dette har vært ett lærerikt studie med masse lesestoff. Ikke alt har vært like lett å skjønne seg på, men jeg har fått kjempegod veiledning av lærer Fride Aasen og hun fikk meg fremover. Jeg er glad jeg tok dette studiet og vil absolutt anbefale det til andre.»
Linn Lier
Kostholdsveileder
«
Jeg valgte dette studiet fordi jeg ønsket større forståelse og kunnskap om naturlig helse. Vi lever i et samfunn som mer og mer baserer seg på symptombehandling fremfor å finne selve årsakene til sykdom. Naturmedisin er et mer helhetlig system hvor man behandler hele mennesket fremfor bare symptomene som oppstår. Med dette studiet har jeg fått mer innsikt i hvordan kroppen fungerer, og hva som må til for å skape balanse. Jeg har fått mye større forståelse av hvordan man kan forebygge og ta vare på en god helse i hverdagen. Naturmedisinsk grunnutdanning er en av de beste investeringene jeg har gjort i egen helse. Studiet er lagt opp på en oversiktlig og god måte. Anbefales på det varmeste
»
John Lauritzen
Student
«
Jeg valgte dette studiet fordi jeg ønsket å tilegne meg kunnskap om naturmedisin. Lære om de forskjellige typer. Jeg interesserer meg veldig om det naturlige, så dette var midt i blinken, pluss at det var nettbasert slik at jeg kan ta det ved siden av jobb. Nettstudiet er seriøst og syns det er bygd opp på en bra måte (at man kan spørre om spørsmål, få kontakt med andre studenter osv) Jeg mener at det jeg lærer her burde ha vært et obligatorisk fag på vanlig skole også, egentlig. Jo mer vi vet om vår egen kropp, jo bedre har vi kontroll over den!
»
Yvonn Johansen
Student
«
Faget naturmedisinsk grunnutdanning kan anbefales . Nyttig og interessant stoff, og oppbygd på en progressiv måte så at utvikling i faget og kunnskapen skjer av seg selv. Lærer er lett tilgjengelig og svarer motiverende og rask på spørsmål. Studieveiledningen er gjennomtenkt og støttende og bør følges, da kommer man i målet.
»
Gudrun Nordenfels-Johannessenstu
sykepleier
«
Kurset Naturmedisinsk grunnutdanning gir en god oversikt over mange naturterapier og tenkningen omkring disse, og en grundigere innføring i noen emner, som eks. mikrober og immunologi, og kosthold og urteterapi. Fine kompendier, som jeg kan bruke som oppslagsverk etterpå. God oppfølging og veiledning av Fride Aasen. Det har vært svært lærerikt og interessant, og det inspirerer meg i mitt videre arbeid med kinesiologi og naturmedisin. Jeg vil absolutt anbefale studiet.
»
Fanny Parow Knill
kinesiolog, registrert naturterapeut mnnh
«
I've studied health and natural medicine in Australia and Germany, and now in Norway. I found the Naturmedisin grunnutdanning course very well written, clearly explained, very comprehensive, in an easy language, which even I could understand as a non-native speaker. I benefited a lot from this course, e.g. I learned a lot and it also helped to reinforced everything I learned in the past. I highly recommend it as a general overview of natural medicine around the world. Well done Tunsberg!
»
Jasmin Martin
«
For meg gikk det veldig bra å studere Naturmedisinsk grunnutdanning. Jeg synes undervisning er godt organisert. Det var veldig spennende å studere hos dere. Særlig er jeg veldig fornøyd med læreren min Fride Elisabeth Aasen som er en høyt kvalifisert underviser. Jeg er glad for at jeg hadde mulighet til å studere hos dere og til å bli kjent med dere. Med vennlig hilsen, Ofeliia.»
Ofeliia Arutiunian
Lege, akupunktør fra Russland. Autorisert helsefagarbeider i Norge
«
Naturmedisinsk grunnutdanning er bra! Den gir en god innføring i prinsippene som er felles for alle grenene i naturterapien. Kinesisk medisin spiller en stor rolle der, og tilsvarende stor er kapittelet i denne utdanningen. Det er meget bra, for emner som meridianer og organur osv. har jeg overhode ikke vært borti i min utdannelse til aromaterapeut, og jeg har alltid savnet det! Takk!»
Helga Tverdal
aromaterapeut
«
Anbefales! Naturmedisin har vært for meg en av de mest spennende og interessante studier jeg har tatt i mitt liv. Det er rettet mot de som ønsker en oversikt over naturmedisinen og dens kunnskapsgrunnlag, naturvitenskapens verdensbilde og hva som skiller dette fra menneskesynet samt kroppens oppbygning og funksjon. Jeg er veldig fornøyd med studiene også med veiledning jeg fikk av Fride Aasen. Hun er veldig hyggelig og veldig engasjert. Hun veileder en på en måte som man lett forstår og gjør at man føler seg trygg. Takk til rektor Truls Isaksen og skole personalet som var veldig oppmerksomme på mine spørsmål.
»
Milena Calvo
Student naturmedisin
«Dette er en praktfull og brukervennlig nettstudie. Motiverende måte å studere på, med utdaningen har eg fått en drypere forståelse blant annet om toksikologi og urtemedisinsk terapi. Det var rett og slett en Eureka - A....ha opplevelse som krever innsats. Pris er meget bra i forhold til det som er på "markedet". Anbefaler på det sterkeste til de som ønsker å starte som naturterapeuter. Enestående veileder og tilbakemeldinger eg har fått. Fride, takk for et FLOTT studie og lykke til videre!»
Petar Kocic
student
«Leste ut hele boken Revolusjon i vitenskapen på to dager! Var så spennende at den mer eller mindre satt fast i hånden. Og jeg har ikke fått begynt studiet ennå engang. Anbefaler alle å lese boken enten de skal ta kurset eller ikke. Selv kan jeg ikke vente med å komme igang!»
Therese Henriksn
Student
«Meget lærerikt og tillitsvekkende for kunder å vite at den de snakker med faktisk har litt bakgrunn/kompetanse for det som blir sagt.»
Liz-Bente Klausen
Markedskonsulent
«Dette er en utrulig spennende utdanning, som gjør at man får en større forståelse av hvordan man som helsearbeider kan hjelpe mennesker. Syke mennesker er opptatt av hvordan de blir møtt i helsevesenet, og vi er ikke flinke nok til å se hele mennesket. Leger, sykepleiere og hjelpepleiere bør få mer kunnskap om alternativ behandling, noe som bla kan lindre smerte. Den holistiske måten å tenke på må bli mere akseptert i helsevesenet generellt. Denne utdanningen er en flott anledning til å bli kjent med en annen tenkemåte, og bli mere bevisst på hvilken rolle østlig medisin kan ha i vestlig helsearbeid. Klarer vi å få til et samarbeid, blir det en stor gevinst for pasientene.»
Ellen Hargaut
Sykepleier
«Jeg er svært tilfreds med denne utdannelsen. Leser først igjennom pensum, så leser jeg en til gang, men nå tar jeg notater av det viktigste. Så prøver jeg meg på quis og oppgaver. Synes det er supert at du kan jobbe i ditt eget tempo, og ikke minst, at du kan gjøre det hjemme, er det viktigste for meg.»
Bente Skarsten-Torvanger
Homeopat
Skriv en ny anbefaling!
Kurset består av 9 temaer. Studiebelastningen er beregnet til 220 timer.
Tema 1 Introduksjon
|
Studiet starter med medisinens historie hvor vi ser på hvilke mennesker og hendelser som har ledet opp til dagens forståelse av helse og sykdom. Deretter går vi over til de mer generelle forskjellene mellom naturmedisin og skolemedisin, uten å komme inn på spesielle metoder.
- Medisinens historie
- Hva er naturmedisin
|
Tema 2 Tradisjonell kinesisk medisin
|
Den første naturmedisinske behandlingsmetoden vi skal fordype oss i, er den tradisjonelle kinesiske medisinen. Mange av de mer moderne former for naturmedisin bygger sin kunnskap nettopp på tankegangen til dette medisinske systemet. Vi skal gjennomgå teoriene om:
- Yin og yang
- De fem elementer
- Organenes funksjonskrets
- Meridiansystemet
|
Tema 3 Ayurveda
|
Ordet Ayurveda er sanskrit (verdens eldste språk) og betyr livets kunnskap. Ayurvedisk medisin regnes for å være verdens eldste medisinske system, sannsynligvis eldre enn det kinesiske. Behandlingsformen baserer seg på en livskunnskap om hvordan alt i universet henger sammen, og hvordan menneskenes subtile energier må harmonere med naturens og universets lover. Vi gjennomgår blant annet teorien om:
- De tre doshaer
- De seks sykdomsstadier
- De syv dathuer
|
Tema 4
Det homøopatiske prinsipp
|
Navnet homøopati kommer fra de greske ordene homoios som betyr lignende og pathos som betyr lidelse. Homøopati baserer seg på naturloven similia similibus curentur som betyr lignende skal lignende kurere.
Ved homøopatisk behandling velges det legemiddelet som hos friske personer fremkaller symptomer som ligner mest på pasientens symptomer. Det er dette som er behandling etter prinsippet lignende skal lignende kurere.
Det homøopatiske prinsippet blir anvendt innenfor:
- Klassisk homøopati
- Homotoxologi
- Isopati
- Antroposofisk medisin
- Bachs blomstermedisin
|
Tema 5 ECIWO-biologi
|
ECIWO-biologi er en ny biologisk teori som forklarer hvordan behandlingsmetoder som fotsoneterapi og øreakupunktur kan virke. Hvordan man kan behandle hele kroppen ut fra en liten del og hvordan man kan kommunisere med en liten del av kroppen og få informasjon om dennes tilstand.
Teorien om ECIWO er utviklet av den kinesiske biologen Yingqing Zhang. Om kroppen blir skadet eller syk, kan man kan ved hjelp av denne kunnskapen påvirke kroppens hukommelse eller informasjonssenter som vet hvordan kroppen skal være i perfekt tilstand. Informasjon om den perfekte kroppen er alltid til stede i frøform.
I hver enkelt av menneskets celler er det informasjon om hvordan kroppen så ut før en skade/sykdom oppsto. Hvis man kommuniserer med den hukommelsen, gjenopprettes helsen. Behandlingsmetoder som baserer seg på ECIWO-biologi
- Fotsoneterapi
- Øreakupunktur
- Irisanalyse
- Tungeanalyse
|
Tema 6
Ernæring og kosttilskudd
|
Ernæring og kost er en del av de fleste naturmedisinske behandlingsmetoder, både orientalske og vestlige. Enhver naturmedisinsk kur vil komme til kort om ikke kostholdet er riktig. Du lærer om de viktigste prinsippene innen ernæring og hvordan vi kan bruke kost og kostholdstilskudd for å oppnå bedre helse. Vi går gjennom blant annet:
- Næringsstoffer (proteiner, karbohydrater og fettsyrer, vitaminer og mineraler)
- Fordøyelse og næringsomsetning
- Syre- basebalansen
- Biologisk oksidasjon
- Kosthold og dietter
|
Tema 7 Urtemedisin og aromaterapi
|
I dette tema analyserer vi urtemedisin i henhold til både orientalsk og vestlig naturmedisin. Dette skal gi deg et godt grunnlag for å forstå hvordan du velger riktige naturprodukter. Du skal også lære om hvordan urter kan forårsake interaksjoner med legeordinert medisin.
- Generelle innholdsstoffer og virkestoffer
- Urtenes egenskaper
- Interaksjon med legemidler
- Regler for bruk av urter
- Urteprodukter
|
Tema 8 Biopati
|
Biopati som baserer seg både på kunnskap fra orientalsk medisin og vestlig medisin, er satt sammen til en integrert medisin som passer dagens mennesker. Her tas hensyn til farene ved vår vestlige sivilisasjon og hvordan dette kan påvirke helsen, slik som misbruk av kjemiske medisiner, sprøytemidler i landbruket, tilsetningsstoffer i maten og annen miljøforurensning. Den viktige bakteriefloraen på kroppens slimhinner blir spesielt vektlagt når det gjelder behandling. Regulering av immunsystemet er viktig innen biopati, samt behandling av infeksjoner og inflammasjoner.
- Homøostasebegrepet
- Antihomøostatiske faktorer
- Adaptasjons, hvordan kroppen tilpasser seg belastninger
- Helbredelse og regenerering
|
Tema 9 Naturmedisin og samfunnet
|
Vi repeterer hovedpunktene i det vi har lest om tidligere, og ser på hvordan vi kan gjøre oss bruk av tradisjonell medisin og integrere denne med nyere naturmedisin. Hvilke utfordringer har vi i dag som vi kanskje ikke hadde tidligere? Vi ser på en kasuistikk (sykehistorie) og hvordan en naturterapeut jobber med pasienter. Vi tar her opp temaer som:
- Økologisk mat
- Media og naturmedisin
- Utdanning
- Foreninger
- Lover og regler i Norge
- Naturmedisinens fremtid
|
Det er ingen opptakskrav.
Studiet er åpent for alle.
Studiet er på norsk, men du kan også skrive på svensk, dansk og engelsk.
Studiet er et nettbasert deltidsstudium. Det er ingen obligatoriske lærerbøker, alt pensum ligger inne som artikler i nettskolen. I tillegg får du tilgang til videoforelesninger og det avholdes noen Zoom-samlinger hvert semester.
Studiet er delt inn i 9 temaer som tas over ca. 9-12 måneder. Dersom du trenger mer tid, kan du forlenge tilgangen for kr 1200 per 6 måneder. Dette kan du gjøre så mange ganger du ønsker.
For hvert tema skal du svare på en innleveringsoppgave. Innsendingsoppgavene blir rettet av lærer med godkjent/ikke godkjent og eventuelle kommentarer. I tillegg er det quizoppgaver som rettes automatisk.
Du får også tilgang til forum hvor du kan kommunisere med både medstudenter og lærer.
Vi anbefaler at du jobber regelmessig med stoffet og setter av minimum 5-7 timer per uke til lesing og oppgaveløsning.
Eksamen
Eksamen kan tas 2 ganger i året: i begynnelsen av januar og juni. Eksamen er en skriftlig hjemmeeksamen med karakterer (A-F).
*Du kan starte når du vil og plasseres i en klasse i forhold til når du skal ta eksamen. Du får tilgang til en fremdriftsplan som viser hvordan du bør jobbe for å rekke eksamen. Fremdriftsplanen har oppstart 1. september og 1. februar. Starter du tidligere enn dette, vil du få bedre tid uten at det koster noe ekstra.
Vitnemål
Du må ha besvart og fått godkjent på alle quiz og innleveringsoppgaver, samt bestå eksamen for å bestå studiet og få vitnemål.
Studieavgift: |
kr 12 800,- |
Delbetal fra kr 1 409 (10 avdrag) |
|
I tillegg kommer eksamensavgift på kr 1600,- som betales ved påmelding til eksamen.
Kan jeg starte når jeg vil?
Du kan starte når du vil og plasseres i en klasse i forhold til når du skal ta eksamen. Du får tilgang til en fremdriftsplan som viser hvordan du bør jobbe for å rekke eksamen. Fremdriftsplanen har oppstart 1. september og 1. februar. Starter du tidligere enn dette vil du få bedre tid uten at det koster noe ekstra.
Kan jeg jobbe raskere?
Ja, du kan jobbe i ditt eget tempo med noen begrensninger. Vi ønsker at du leser tilbakemelding fra lærer før du leverer en ny oppgave. Dette fordi du skal få mulighet til å lære av tilbakemeldingen.
Kan jeg bruke lengre tid?
Ja, du kan forlenge studietilgangen. Det koster kun kr 1200 pr 6 måneder.
Kan jeg få fritak for faget Naturmedisin i Terapeutisk grunnutdnning?
Ja, hvis du har gjennomført Naturmedisinsk grunnutdanning hos oss, vil du få fritak fra Naturmedisin 1 og Naturmedisin 2 og redusert studieavgift med kr 2500 pr år de to årene.