Optimal trening og ernæring del 2

Kenn Hallstensen er kostholdsansvarlig i Strømsgodset. I 2012 tok de sølv i Tippeligaen, og i 2013 vant de gull.

Dette studiet bygger videre på det du lærte på studiet optimal trening og ernæring del 1


Del 2 av studiet tar sammenhengen mellom kosthold og trening til et helt nytt nivå. Et lavkarbohydratkosthold sammen med rett type og mengde trening vil gi resultater som de fleste ville tro var umulig. Det handler om kvalitet og kvantitet.

Selv om idrettsutøvere flest har en brukbar kunnskap om kosthold, er det dessverre mange som drar på unødvendige kilo i form av fett og ekstra vann. Dessuten er ofte treningsmengden for høy og kvaliteten på treningen for lav.

Utover å komme med viktig utfyllende kunnskap som er lite kjent blant mange, vil dette studiet også gi deg kunnskap om hvordan du kan måle framgangen og resultatene av dine treningsvalg.

Målet vårt er å gi deg kunnskap som ikke har vært tilgjengelig i Norge tidligere, og å sette det i system slik at du selv kan oppnå eller hjelpe andre til toppform.

Etter fullført studium: 

Etter bestått studium vil du motta vitnemål med tittelen ”Veileder i optimal trening og ernæring”.


Hvem passer dette for?

Deg som har gjennomført optimal trening og ernæring del 1.

Målgruppen er deg som trener mye selv eller har målsetning om å gjøre det, inkludert deg som driver konkurranseidrett. Studiet er tilpasset deg som ønsker å lære om hvordan å optimalisere vekt, fettprosent og kroppssammensetning gjennom best mulig kosthold og trening. Studiet passer også til de som ønsker utfyllende kunnskap til andre profesjoner. Dette kan være:


Opptakskrav
Bestått optimal trening og ernæring del 1.

Forkunnskaper
Studiet er basert på bruk av Internett, og det er derfor en forutsetning at du har normalt gode dataferdigheter.

Hele pensumlitteraturen, som består av artikler og boka Treningssuksess med lavkarbo (fra del 1), er på norsk. Tilleggslitteratur, som kan gi utfyllende informasjon om temaene, er imidlertid ofte på engelsk.

Hva lærer du?

Etter endt studium skal du ha spesielt gode ferdigheter i og kunnskaper om hvordan å kombinere kosthold og trening, men også om treningstidspunkt, søvn, stressmestring og annen restitusjon for et optimalt resultat.

Vi legger stor vekt på praktiske og konkrete råd som vil gi deg bedre treningsresultater, som treningsprogram, øvelser og oppskrifter.

 

Dette studiet består av fem temaer, et kortere innledningstema og deretter fire større temaer. Hvert tema har en varighet på omtrent fire uker. Du bør sette av 5-10 timer i uken til studiet.

Du har tilgang i cirka 6 måneder, men det er mulig å bruke litt lengre tid for de som ønsker det.


Studiets oppbygging og innhold:
 

1. Optimal væske- og saltbalanse
  • Normalt å være dehydrert
  • Du kan drikke deg i hjel
  • Hva er rett vanninntak?
2. Karbohydrat og trening
  • Det endokrine systemet
  • Organisk kjemi
  • Karbohydrater, lipider, proteiner
  • Karbohydratlading
  • Karbohydratene forstyrrer
  • Insulin
  • Trening for styrke og volum
3. Kroppens energiomsetning
  • Kroppens energiomsetning
  • ATP og energiomsetning
  • Energi og metabolisme
  • Insulinresistens
  • Fiber – positivt eller negativt?
  • Hva er rett treningstidspunkt?
  • Trening for kondisjon
4. Søvn og restitusjon
  • Veksthormon
  • Kortisol – kraftig stresshormon
  • Testosteron
  • Søvn – nøkkelen til restitusjon
  • Stress og stressmestring
  • Tren smart
5. Nyttige verktøy og kosttilskudd
  • Koffein – et ergogent tilskudd
  • Bikarbonat
  • Kreatin
  • Ribose – nyttig sukkertilskudd?
  • Bruk av fettklype
  • Fettprosenttabell
  • Fysiske tester
  • Kroppsbygging og prestasjon

Gjennomføring

Undervisningen foregår som et nettstudium. Studiet er delt opp i fem temaer, et kortere innledningstema og deretter fire større temaer.

Til hvert tema skal du sende inn en skriftlig besvarelse. Innsendingsoppgavene blir rettet av lærer med godkjent/ikke godkjent og eventuelle kommentarer.

I tillegg er det til hvert tema en quiz som rettes automatisk.

Alle oppgaver må være godkjent for å bestå studiet og få vitnemål.

Du har også tilgang til et eget diskusjonsforum hvor du kan stille spørsmål og få svar fra lærer eller andre studenter.

Eksamen
Det er ingen eksamen på dette studiet.

Studieavgift


Vanlige spørsmål

Hva kan jeg jobbe med etter endt studium?
Dette studiet gir deg som jobber med trening og helse en grundig forståelse for sammenhengen mellom trening og ernæring.


Viktig informasjon

Fagansvarlig, Kenn Hallstensen

Kenn har spesialisert seg i idrettsernæring og har hatt stor suksess blant annet med ernæringsråd til flere fotballag i tippeligaen. Kenn har også hatt veiledning innen individuelle idretter som sykling, løping, styrkeløft og kroppsbygging.

Noen anbefalinger

« Ufattelig bra og lærerikt studie, selv om jeg er PT, og liker best vektene så ga dette studiet meg masse lærerikt om både kropp, trening og ernæring. Ikke noe å lure på, det er bare å gå på hvis du er treningsnarkoman slik som meg.. :)»
Roy Meland


© 2017 Tunsberg Medisinske Skole