Optimal trening og ernæring del 1

Kenn Hallstensen har hatt ansvar for ernæring i Strømsgodset og i Odd Grenland.

Ønsker du å lære hvordan du kan få maksimalt utbytte av treningen?


Optimal trening handler om å stimulere musklene og kroppen på en slik måte at du får maksimalt utbytte av treningen. En viktig del av dette er å øke utskillelsen av de oppbyggende hormonene og begrense utskillelsen av stresshormonene. Hvilken næring du tar til deg, og i tillegg når du spiser i forhold til treningstidspunkt, er med på å påvirke disse hormonene. 

I løpet av dette studiet vil du lære hvordan du ved hjelp av riktig ernæring, individuelt tilpasset trening, restitusjon, stressregulering og bruk av enkelte kosttilskudd, vil oppnå optimale resultater på prestasjon og kroppssammensetning.

Etter fullført studium:
 
Optimal trening og ernæring del 2 
Gjennomført del 1 gir deg mulighet til å starte på del 2. Etter bestått del 2 vil du få vitnemål med tittelen "Veileder i optimal trening og ernæring".

Les mer om optimal trening og ernæring del 2


Hvem passer dette for?

Målgruppen er deg som ønsker å lære om trening og ernæring for å få maksimalt utbytte av treningen, best mulig fettprosent og yte bedre i konkurranse. Det er også et studium for deg som ønsker å lære om dette for å kunne veilede andre, men vi anbefaler da at du fortsetter på del 2.

Studiet passer også godt for deg som allerede kan mye om trening og kosthold, men som ønsker en faglig oppdatering. Dette kan være:


Opptakskrav
Studiet er åpent for alle.

Hva lærer du?

Etter endt studie skal du ha tilegnet deg gode kunnskaper og ferdigheter om hvordan du oppnår optimalt treningsutbytte gjennom tilpasset trening, ernæring og utvalgte tilskudd.

Vi legger stor vekt på praktiske og konkrete råd som vil gi deg bedre treningsresultater.

Optimal trening og ernæring er et deltidsstudie og består av fire temaer. Hvert tema gjennomføres på 2-4 uker. Du bør sette av 5-10 timer i uken til studiet.

Du har tilgang i ca. 6 måneder slik at det er mulig å legge inn noe ferie. Du kan også forlenge studiet (kr 800 pr 6 måneder).

Studiets oppbygging og innhold:
 

1. Grunnleggende ernæring
  • Lære om de tre makronæringsstoffene protein, karbohydrater og fett med fokus på betydningen ved trening og konkurranse.
  • Optimal blodsukker- og hormonkontroll.
  • Hvordan spise og trene for lavere fettprosent.
  • Hvordan unngå insulinresistens og nedsatte resultater.
2. Planlegging og problemer
  • Hvordan gjennomføre livsstil- og kostholdsforandringer.
  • Hvilke utfordringer kan oppstå etter omleggingen.
  • Hvordan takle eventuelle utfordringer/tilpasningsvansker.
  • Oppskrifter og treningsprogrammer.
3. Optimal trening
  • Treningsapparater som vil gi resultater.
  • Tips om ulike øvelser.
  • Treningens effekt på vekten.
  • Hvorfor overvektige kan oppleve trening som negativt.
  • Lære om fordeler med kaostrening og hvordan dette gjennomføres.
  • Lære hvorfor rolig og moderat fysisk aktivitet skal utgjøre hoveddelen av treningen.
  • Treningsprogram bygd på et evolusjonært perspektiv.
4. Optimal konkurranse
 
  • Hvordan forberede kroppen på konkurranse.
  • Hva du bør spise før, under og etter konkurransen.
  • Du vil lære om hvordan du bruke karbohydrater positivt i en konkurransesituasjon.
  • Forskjeller i ernæring mellom ulike typer idrett.

Gjennomføring

Undervisningen foregår som et nettstudium. Studiet er delt opp i fire temaer.

Til hvert tema skal du sende inn en skriftlig besvarelse. Innsendingsoppgavene blir rettet av lærer med godkjent/ikke godkjent og eventuelle kommentarer.

I tillegg er det til hvert tema en quiz som rettes automatisk.

Alle oppgaver og quizzer må være godkjent for å bestå studiet og få vitnemål.

Du har også tilgang til et eget diskusjonsforum hvor du kan stille spørsmål og få svar fra lærer eller andre studenter.

Studieavgift


Vanlige spørsmål

Hva kan jeg jobbe med etter endt studium?
Dette studiet gir deg som jobber med trening og helse en grunnleggende forståelse for sammenhengen mellom trening og ernæring.

Hvis du jobber eller har planer om å jobbe som veileder/trener innen idrett og/eller ernæring, anbefaler vi også at du fortsetter på optimal trening og ernæring del 2.


Viktig informasjon

Fagansvarlig, Kenn Hallstensen

Kenn har spesialisert seg i idrettsernæring og har hatt stor suksess blant annet med ernæringsråd til flere fotballag i tippeligaen. Kenn har også hatt veiledning innen individuelle idretter som sykling, løping, styrkeløft og kroppsbygging.

Noen anbefalinger

« Jeg tar studiet Optimal trening og ernæring del 1, og er meget fornøyd med opplegget til kurset og Tunsberg Medisinske Skole. Da dette er et nettstudium ligger mye av ansvaret hos oss studentene, men selve kurset er så bra lagt opp med pensum, quizer og innleveringer og kontakt med lærere at det er som å gå på høyskole/universitet. Jeg vil også trekke frem kvaliteten i det pensum som er lagt ut i de forskjellige delemnene, som meget bra og aktuelt i tiden. Kan på det aller varmeste anbefale dette studiet til alle som er interessert i trening og ernæring. For meg som treningsinstruktør gir dette en dybde i ernæringskunnskapen, slik at jeg kan forstå og gi råd til kundene mine på ett høyere nivå.»
Ingvill Kalvik
Lektor med tilleggsutdanning og pilatesinstruktør


« Dette studiet anbefales virkelig. For min del så hadde jeg sporadiske bruddstykker av kompetanse innen dette faget fra før, og dette studiet har fått satt alt på plass i rett hylle. Og samtidig fyllet skikkelig på med ekstra kompetanse. Veldig bra! Herlig stigningskurve iløpet av de 4 temaene.»
Silje E Vassøy
Coach



© 2017 Tunsberg Medisinske Skole