Helsecoaching


Oppstart: 2. februar 2026
Varighet: Ett semester
Sted: To samlinger + undervisning via nett og Zoom
Studieavgift: Kr 15800

Påmeldingsavgift på kr 1800 blir fakturert når du aksepterer studieplassen.

Kjenner du deg igjen i noe av dette? 

Helsecoaching er en utdanning over ett semester, der du får grundig trening og kunnskap innen sentrale områder som endringsprosesser, kommunikasjon og veiledning. Målet er at du skal oppnå bedre resultater med pasientene dine og samtidig oppleve større trygghet i rollen som terapeut.

Helsecoaching er for deg som vil:

Helsecoaching er et av fagene i Fagskole biopati, og tilbys som enkeltemne med 8 studiepoeng og mulighet for støtte i Lånekassen.

Faget har de samme opptakskravene og er underlagt samme regelverk som hele fagskoleutdanningen. Det er kun Fagskole biopati som er akkreditert som fagskole, med totalt 120 studiepoeng over fire år.

Dersom du tar enkeltemnet Helsecoaching og består faget, vil du motta en karakterutskrift som dokumenterer læringsutbytte, studiebelastning og studiepoeng, samt et vitnemål med tittelen Helsecoaching. Kun fullført Fagskole biopati gir rett til vitnemål med tittelen Fagskole.

Begrenset antall plasser – søknader vurderes fortløpende.

Les mer om: Terapeutisk grunnutdanningFagskole biopati, Ernæringsterapi, Soneterapi med øreakpunktur og Urtemedisin.

Hva lærer du?

Hovedmålet med denne utdanningen er å gi deg kunnskap og ferdigheter til å hjelpe dine pasienter til å gjennomføre endringer på en trygg, effektiv og forsvarlig måte. Med forbehold om enkelte endringer. 
 

Innhold og læringsutbytte

Tema 1: Endringsprosesser og målsetting

Hvordan møte pasienten der den er, skape gode relasjoner og bruke mål og endringsstadier som drivkraft.

Du vil nå kunne ta i bruk ulike verktøy og metoder for å hjelpe pasientene dine til å gjennomføre endringer.

Ved å ta utgangspunkt i hvor klar pasienten er for endring, vil du bli i stand til å etablere en god relasjon, formulere passende mål og lage planer for å møte ulike hindringer i endringsprosessen.

I dette temaet vil du blant annet lære om Solens metode, det å være autentisk, samtaleteknikker og måter å stille spørsmål på, nonverbal kommunikasjon, viktigheten av riktige mål, de fem stadiene av endring.

Kunnskap:

  • Du har kunnskap om ulike typer mål og endringsstadier.
  • Du har innsikt i viktige holdninger og tilnærminger som er sentrale for å skape en god relasjon til pasienten.
  • Du kjenner til samtaleteknikker som bidrar til å aktivere pasientenes indre motivasjon for endring.

Ferdigheter:

  • Du kan anvende kunnskap om endringsstadier og målsettinger for å hjelpe pasienten til å gjennomføre ønskede endringer.
  • Du kan anvende ulike teknikker for å støtte endringsarbeidet. 
  • Du kan finne barrierer for atferdsendring og gjøre rede for nyttige tiltak for å møte disse. 
  • Du kan reflektere over egne endringsprosesser i utviklingen din som terapeut. 

Generell kompetanse:

  • Du har forståelse og respekt for at endringsprosesser kan være vanskelige. 
  • Du kan planlegge og gjennomføre samtaler om endring.
  • Du har startet arbeidet med å øve opp holdninger og teknikker for å gjøre en god jobb som terapeut.

Tema 2: Mestring, motstand og motivasjon

Hvordan forstå og møte motstand på en konstruktiv måte, og bruke samtaleteknikker til å fremme endring og mestring

I dette temaet jobber vi videre med ulike samtaleteknikker, spesielt i møte med motstand – både hos oss selv og hos pasienten. Du lærer om empati, ulike mestringsstrategier og hvordan aksept og mot kan brukes for å sortere verden i det vi kan endre og det vi ikke kan endre. Et av verktøyene du lærer her er Motiverende intervju (MI), som bygger videre på Solens metode.

Motstand i terapi ikke nødvendigvis er et hinder, men en naturlig del av endringsprosessen. Motstand kan vise seg på ulike måter.

 

Kunnskap

  • Du har kunnskap om både problemløsningsstrategier og emosjonsfokuserte løsningsstrategier. 
  • Du har innsikt i ulike typer motstand mot endring som pasientene kan oppleve
  • Du kjenner til hvordan strategier som kan ha vært nyttige i evolusjonen kan lage egne, nye problemer 

Ferdigheter:

  • Du kan anvende ulike samtaleteknikker for å motivere og støtte pasientens endringsprosesser
  • Du kan reflektere over hvordan motstand kan brukes på en konstruktiv måte for endringsprosessen

 Generell kompetanse:

  • Du har forståelse for at endringsprosesser kan være vanskelige for pasientene, selv om de ønsker endring og vet hva som skal til
  • Du har forståelse for at endring kan kreve både problemfokuserte og emosjonsfokuserte strategier

Tema 3: Psykologisk fleksibilitet og varig endring

Hvordan hjelpe pasienter å leve mer i tråd med det som er viktig for dem – med prosessbaserte modeller og praktiske øvelser?
I dette temaet arbeider vi med prosesser som støtter pasientene i å leve mer i samsvar med det som virkelig betyr noe for dem, særlig når livet oppleves krevende. Vi presenterer en prosessorientert og helhetlig forståelse, der teori og praksis knyttes sammen på en måte som fremmer varig endring, psykologisk fleksibilitet og faglig trygghet.

Verktøy og metoder som du lærer i dette tema er blant annet ACT som står for Acceptance and Commitment Therapy  (Aksept og forpliktelsesterapi på norsk). Dette er en Tredjegenerasjonsterapi, som har vist seg å være svært effektiv. 

ACT er ikke en "positiv tenkning"-tilnærming, men en praksis for å tåle og romme det livet faktisk byr på og de vanskelige og vonde indre reaksjonene dette kan gi.

 

Kunnskap:

  • Du har kunnskap om prosessbaserte tilnærminger og hvordan slike modeller kan støtte varig endring og økt livskvalitet.
  • Du har innsikt i hvordan endring forutsetter både indre refleksjon og ytre handling.

Ferdigheter:

  • Du kan anvende relasjonelle og prosessfokuserte verktøy i samtale, med utgangspunkt i klientens egne verdier og mål.
  • Du kan bruke konkrete øvelser, intervensjoner og metaforer for å hjelpe klienter med å møte indre motstand og ta meningsfulle steg.

Generell kompetanse:

  • Du har forståelse for hvordan endringsprosesser kan være komplekse og ikke-lineære, og møter dette med fleksibilitet og respekt.
  • Du kan bygge gode faglige relasjoner, både med klienter og kolleger, og delta aktivt i tverrfaglige prosesser.

Tema 4: Etikk og terapeutrollen

Hvordan utvikle profesjonell integritet og reflektere over etiske dilemmaer?
I dette temaet utvikler du forståelse for hvordan etiske prinsipper og profesjonell integritet former rollen som terapeut. Du lærer å gjenkjenne etiske dilemmaer, reflektere over verdikonflikter og ta valg som ivaretar både pasientens autonomi og de faglige rammene. Gjennom praktiske eksempler og egne erfaringer får du øvelse i å gjøre kloke vurderinger i krevende situasjoner.

Etikk og moral er avgjørende for å kunne ta gode valg når det ikke finnes enkle fasitsvar. Som terapeut møter du mennesker i sårbare livssituasjoner, og du har et særlig ansvar for å ivareta pasientens autonomi, verdighet og rettigheter. Samtidig er etisk bevissthet en nøkkel til å styrke bransjens seriøsitet, profesjonalisering og omdømme. Når terapeuter arbeider ut fra tydelige etiske prinsipper, skaper det trygghet både for pasienten og for samfunnet – og bidrar til å bygge tillit til faget og yrkesrollen.


Kunnskap

  • Du har kunnskap om sentrale etiske begreper, dilemmaer og prinsipper som er relevante for terapeutisk arbeid.
  • Du har innsikt i ulike typer etiske konflikter, som lojalitetskonflikter, rollekonflikter og mål–middel-konflikter
  • Du kjenner til hvordan verdier kan komme i konflikt, og hvordan etisk refleksjon kan bidra til å avklare hva som er riktig å gjøre

Ferdigheter:

  • Du kan anvende etiske vurderinger for å ta ansvarlige beslutninger i møte med pasienter og samarbeidspartnere
  • Du kan identifisere og drøfte etiske dilemmaer i lys av profesjonelle rammer og egne verdier
  • Du kan reflektere over hvordan taushetsplikt, samtykke og faglige grenser påvirker relasjonen til pasienten

Generell kompetanse:

  • Du har forståelse for hvordan kultur, bakgrunn og livssyn kan påvirke opplevelsen av hva som er rett og galt
  • Du kan bygge og ivareta tillitsfulle relasjoner med respekt for forskjellighet
  • Du har utviklet økt trygghet i rollen som fagperson, og kjenner dine egne grenser og ansvar i yrkesutøvelsen

 

Opptakskrav

Utdanningen passer best for deg som allerede jobber som terapeut eller veileder, og som ønsker å styrke din kunnskap og kompetanse innen coaching. Den er også åpen for deg som planlegger å starte på en terapeututdanning senere.

Kurset passer godt for:

Opptakskrav

Fullført videregående opplæring i studieretning for helse- og oppvekstfag eller tilsvarende.

Studenter som ikke har bestått helse- og oppvekstfag, kan vurderes etter realkompetanse. Da gjør vi en vurdering av all formell og uformell kompetanse som studenten har tilegnet seg. Det er ofte lettere enn mange tror å få godkjent realkompetanse. I mange tilfeller vil man kunne få godkjent realkompetanse ved å gjennomføre Forkurs anatomi og fysiologi. Man må fylle 23 år i opptaksåret for å søke med realkompetanse. 

For utenlandske søkere (utenfor Norden), må man dokumentere norskkunnskaper på nivå B2. Se https://lovdata.no/LTI/forskrift/2019-07-11-1005/§9

Gjennomføring

Utdanningen består av:

Datorer for samlinger er: 

Samlingene vil være enten i Asker eller i Drammen avhengig av antall studenter. 

For å få vitnemål, må du ha bestått alle arbeidskrav samt deltatt på de fysiske samlingene. Dersom du har mer en 20 % fravær, må du ta igjen de sammen med neste klasse (se fanen studieavgift for detaljer).

Faglig og personlig utvikling

Helsecoaching er i stor grad et modningsfag. Den praktiske treningen med medstudenter innebærer diskusjon og refleksjon, samt en rekke praktiske øvelser.

Studieavgift

I tillegg betale en påmeldingsavgift på kr 1800 når søknaden er godkjent og du har akseptert studieplassen. 

Dersom du har gjennomført dette kurset, vil du få fritak for faget helsecoaching på terapeututdanningene. Du vil få redusert studieavgift på terapeututdaningen med kr 2500 pr år de to første årene.

Dersom du må ta en eller flere dager om igjen på grunn av fravær, tilkommer en ekstra studieavgift på kr 1800 pr dag.

Vanlige spørsmål

Må jeg være terapeut eller kostholdsveileder for å ta denne utdanningen?
Nei, det er ikke et krav. Men det er en fordel, siden du da kan bruke kunnskapen direkte i arbeidet ditt og lære hvordan du kan hjelpe klienter med å gjennomføre kost- og livsstilsendringer du allerede har kompetanse på fra tidligere utdanninger.

Får jeg fritak fra dette faget hvis jeg begynner på biopati eller enkeltemner?
Ja. Dersom du har bestått dette faget, får du fritak og redusert studieavgift med kr 2500 per år de to første årene. Du beholder likevel tilgang til pensum, slik at du kan repetere og få med deg oppdateringer. I tillegg kan du delta på samlinger som holdes via Zoom.


Skrevet ut 30.10.2025 17:34:28. Vennligst se våre nettsider (tunmed.no) for oppdatert informasjon, eller kontakt oss på 33 61 10 90.