Tunsberg
Glemt passord?

Utdanninger

Vi har fokus på å hjelpe studentene med å bli så gode og selvsikre terapeuter som mulig.

Våre utdanninger er fokusert på ernæring og naturmedisin. Det er ikke noe klart skille mellom ernæring og slik vi definerer naturmedisin.

Stadig flere bruker naturmedisin og forståelsen av sammenhengen mellom ernæring og helse er økende. Det gir et stort behov for terapeuter med en bred og solid utdanning.

Våre studietilbud innen naturmedisin

Naturmedisin er et fellesuttrykk for en rekke behandlingsmetoder, og vi har i dag mange forskjellige naturmedisinske behandlingssystemer. På overflaten kan de virke forskjellige, men har de samme grunnleggende tanker om hvorfor sykdommer utvikler seg og om hvilke kriterier som forutsettes for god fysisk og psykisk helse. Fellesnevneren for naturterapeutiske behandlingsmetoder er at de behandler selve årsaken til sykdommen, ikke kun symptomene. 

Teorien bak de naturmedisinske fagene beskriver hvilke ressurser et menneske har tilgang til i form av kroppens egne selvhelbredende evner og hvordan man best kan utnytte evnene.

Det å kunne utnytte kroppens egen evne til selvhelbredelse er selve essensen i faget. Vi kan derfor si at naturmedisin er ethvert behandlingssystem som setter kroppen i dynamisk likevekt slik at den blir i stand til å helbrede seg selv. Målet er å gjøre dette gjennom å bruke bivirkningsfrie midler og metoder.

Skolen tilbyr blant annet utdanning i biopati. Biopati er et helhetlig analyse- og behandlingssystem innen naturmedisin. Innenfor det biopatiske system føres verdifull kunnskap fra den tradisjonelle naturmedisinen videre og settes i system med nyere teorier innen vestlig medisin.

Vi tilbyr også utdanning i soneterapi. Soneterapi er en naturmedisinsk behandlingsmetode basert på bioholografiske prinsipper etter ECIWO (Embryo Containing Information of the Whole Organism) - biologiens vitenskapelige teori. 

Hva kreves for å bli en naturterapeut?

I Norge kan naturterapeuter bli registrert i Registeret over alternative terapeuter i Brønnøysund. For å bli registrert der må man være medlem av en godkjent utøverorganisasjon som for eksempel NNH – Norske Naturterapeuters Hovedorganisasjon.

Det finnes flere ulike organisasjoner med spesielle krav til medlemskap. Som et eksempel så krever NNH at du har gjennomført følgende undervisning:
  • Du må ha fullført de obligatoriske basisfagene grunnmedisin, naturmedisinsk grunnutdanning og VEKS-fag.
  • Du må ha utdanning i en hovedterapiform. Eksempler på slike kan være ernæringsterapi, biopati, fotsoneterapi, akupunktur og homeopati. 
Det viktigste for deg, er å sørge for at du får en best mulig utdanning, tilpasset dine evner, din motivasjon og dine egne planer.

Trenger du hjelp til å planlegge din utdanning, er du velkommen til å ta kontakt med oss.

Kilder: NNHs utdanningspolitikk
http://www.nnh.no/article.aspx?id=10

Registeret for utøvere av alternativ behandling
http://www.brreg.no/registrene/altbas/index.html

SABORG
http://www.saborg.no

Litt om ernæring

Før du melder deg på en av våre utdanninger i ernæring, bør du kjenne til skolens ernæringsfilosofi. Kort fortalt går den ut på å velge naturlig mat med høyt næringsinnhold. Ferske råvarer, gjerne økologiske, som er minst mulig bearbeidet bør utgjøre den største delen av kostholdet. Det vil bidra til et stabilt blodsukker, jevn energi og god konsentrasjon. Ved valg av råvarer og bearbeidingen av dem, er det fornuftig å lære av våre gamle mattradisjoner for å sikre et høyest mulig næringsinnhold og best mulig utnyttelse av råvarene.

Hva er mennesket skapt for å spise?

Mennesket er, naturlig nok, bygget for å spise den maten man finner i naturen. I dagens moderne samfunn er det dessverre slik at de fleste matvarer har fjernet seg mye fra det opprinnelige. Mange av dagens helseproblemer oppstår fordi kroppen vår ikke er tilpasset dette kostholdet.

Matlaging er en viktig del av ernæringsterapistudiet.
Poteten ble først introdusert i kostholdet en gang på 1600-tallet, og raffinert sukker var en luksusvare nesten helt fram til midten av forrige århundre. Kryssing og foredling har gitt høyere matproduksjon, men samtidig har matens egenskaper blitt forandret i disse prosessene. Det kan være årsaken til noen av de problemene vi ser med reaksjoner på vanlige matvarer. 

Ny forskning viser at store mengder karbohydrater har mange negative konsekvenser i kroppen. Dette gjelder spesielt raske og raffinerte karbohydrater. Likevel anbefaler Statens råd for ernæring et kosthold basert hovedsakelig på karbohydrater. Vi mener det er behov for en annen tilnærming til kosthold og ernæring. Interessant nok har man i de siste nordiske kostholdsanbefalingene (NNR 2012) gått vekk fra konkrete anbefalinger om energifordeling mellom karbohydrater, proteiner og fett. I stedet har man gitt en ramme hvor man åpner for mer fett, opp til 40E%, og mindre karbohydrater, ned til 45E%. Det er forandringer som etter vår mening går i riktig retning.

Ernæringsstudiene hos Tunsberg Medisinske Skole har en evolusjonær tilnærming til kostholdet. Det betyr at vi skal spise mest av det vi er genetisk tilpasset. Animalske matvarer inneholder proteiner og fett som er optimale for menneskekroppen. Kombinert med mye grønnsaker, noe frukt, nøtter og frø gir dette et næringsrikt kosthold som kan bidra til å gjenopprette og vedlikeholde god helse. Fordi genene våre ikke har forandret seg i takt med introduksjonen av nye matvarer, er det nå et misforhold mellom hva vi spiser og hva kroppen faktisk tåler. Årsakene til mange livsstilssykdommer og adferdsproblemer er ofte å finne i de ”nye” matvarene som er introdusert etter jordbruksrevolusjonen.

Et moderne, hektisk og stressende liv setter store krav til næringen i maten vi spiser. Samtidig ser vi en reduksjon i matens innhold av de næringsstoffene vi trenger. Vi mener derfor at det kan være fornuftig å benytte noen kosttilskudd for å kompensere for dette. Dette er selvfølgelig avhengig av situasjonen til hvert enkelt menneske. For eksempel under sykdom og stress, vil behovet for næring øke. I tillegg vil mange ha glede av å styrke fordøyelsesfunksjonen, der grunnlaget for god helse legges.

Fordi vi er så forskjellige, finnes det ikke ett kosthold som er riktig for alle. Sunn mat er ikke bare et spørsmål om næringsinnhold og energi. Hvilken påvirkning våre vanlige matvarer faktisk har på kroppen er avgjørende. Derfor legger vi vekt på å gi en grundig innføring i matens egenskaper, og forklarer hvordan man kan sette sammen et kosthold tilpasset den enkeltes behov. 

Hva kan du bruke våre utdanninger i ernæring til?

Studiet kostholdsveileder skal gi deg kunnskap til å veilede mennesker med lettere plager knyttet til kosthold og livsstil. Når du er ferdig og har bestått studiet, kan du starte med rådgivning av klienter. Vi anbefaler at du som vil arbeide som kostholdsveileder også tar grunnmedisin slik at du er bedre rustet til å vurdere klientens situasjon. Dette er særlig viktig i forhold til å avdekke behovet for medisinsk behandling.

Skolen tilbyr også utdanning i ernæringsterapi. Ernæringsterapi er en behandlingsmetode hvor man ved hjelp av endringer i kosthold og livsstil, og ved tilskudd av vitaminer, mineraler og andre naturlige stoffer, retter opp ubalanser som kan hindre kroppens naturlige evner til å bekjempe sykdom. Utdannelsen skal gjøre deg i stand til å arbeide som selvstendig terapeut.

Studiet helsekostveileder er laget spesielt for deg som jobber innenfor helsekostbransjen, men passer også for ernærings- og naturterapeuter og kostholdsveiledere, som ønsker mer produktkunnskap. Det legges vekt på god produktopplæring, hva som påvirker opptak og utnyttelse av kosttilskudd, god kundebehandling og grunnleggende kunnskaper om ernæring og helse. 

Optimal trening og ernæring er et studium for deg som ønsker å lære om hvordan du ved hjelp av riktig ernæring, individuelt tilpasset trening, restitusjon, stressregulering og bruk av enkelte kosttilskudd vil oppnå optimale resultater på prestasjon og kroppssammensetning.

Skolens filosofi får en stadig økt aksept innenfor det tradisjonelle ernæringsmiljøet. Derfor burde det være gode muligheter for å bygge seg opp en etterspurt praksis gjennom studietilbudet ved Tunsberg Medisinske Skole.

Våre studenter begynner blant annet å jobbe:
  • Som terapeut selvstendig, eller i et fellesskap (klinikk)
  • Kursholder
  • Foredragsholder
  • Blogg (for seg selv eller andre)
  • Forfatter av helsebøker
  • På treningssenter
  • I helsekostbutikk eller helsekostbransjen
  • Utvikling av produkter/matvarer innen helse
  • I annen helserelatert virksomhet
Du kan også lese hva noen av våre studenter bruker sin utdanning til på skolens blogg


Hva er forskjellen mellom kostholdsveileder og ernæringsterapi?

Hovedforskjellen er at kostholdsveiledere primært skal jobbe med mennesker som har lettere former for livsstilplager. Det vil si de som har enklere fordøyelsesplager, sliter med blodsukkerubalanse og overvekt. I ernæringsterapistudiet lærer du mer om behandlingen av syke mennesker med særlig fokus på de vanligste kroniske sykdommer.

Utdanningen i ernæringsterapi bygger videre på det du har lært i kostholdsveilederstudiet.


Referanser
  1. http://www.norden.org/en/theme/nordic-nutrition-recommendation/nordic-nutrition-recommendations-2012
  2. Fassano_2013_Non-Celiac Gluten Sensitivity- The New Frontier of Gluten Related Disorders
  3. Pelsser_2011_Effects of a restricted elimination diet on the behaviour of children with attention-deficit hyperactivity disorder (INCA study): a randomised controlled trial
  4. Siri-Tarino_2010_Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease
  5. Schwingshackl 14 Dietary fatty acids in the secondary prevention of coronary heart disease - a systematic review, meta-analysis and and meta-regression.pdf
  6. Frassetto_2009_Metabolic and physiologic improvements from consuming a paleolithic, hunter-gatherer type diet
  7. Lindeberg_et al_2007_A Palaeolithic diet improves glucose tolerance more than a Mediterranean-like diet_Diabetologia
  8. Paoli_2013_Therapeutic_use_of_Ketogenic_diet_Eur_J_Clin_Nutr