Tunsberg

Helsecoaching

Dato:
2. februar 2026
Sted:
To samlinger + undervisning via nett og Zoom
Studieavgift
Kr 15 800 
Påmeldingsavgift på kr 1800 blir fakturert når du aksepterer studieplassen.


Kjenner du deg igjen i noe av dette? 

  • Du gir gode råd, men pasienten følger dem ikke.
  • Du møter motstand eller bortforklaringer, og samtalen kjører seg fast.
  • Pasienten virker motivert i timen, men faller raskt tilbake i gamle mønstre.
  • Du savner konkrete verktøy for å håndtere vanskelige følelser, stress eller manglende motivasjon.
  • Du lurer på hvordan du selv kan stå stødigere i rollen – med tydelige grenser og trygghet.

Helsecoaching er en utdanning over ett semester, der du får grundig trening og kunnskap innen sentrale områder som endringsprosesser, kommunikasjon og veiledning. Målet er at du skal oppnå bedre resultater med pasientene dine og samtidig oppleve større trygghet i rollen som terapeut.

Helsecoaching er for deg som vil:

  • Bli trygg i møtet med pasienter – og lære å lese hvor de er i sin prosess slik at du kan møte dem med riktige spørsmål, på riktig tidspunkt.
  • Bruke samtaleteknikker som virker – ikke generelle råd, men konkrete metoder for å styrke motivasjon, bygge mestring og skape handling.
  • Håndtere motstand på en smart måte – og snu tvil, usikkerhet og stress til drivkraft for endring.
  • Få praktiske øvelser og verktøy du kan bruke direkte i samtaler med pasientene dine.
  • Utvikle deg selv som terapeut – med større selvinnsikt, tydeligere grenser og trygghet i rollen.

Helsecoaching er et av fagene i Fagskole biopati, og tilbys som enkeltemne med 8 studiepoeng og mulighet for støtte i Lånekassen.

Faget har de samme opptakskravene og er underlagt samme regelverk som hele fagskoleutdanningen. Det er kun Fagskole biopati som er akkreditert som fagskole, med totalt 120 studiepoeng over fire år.

Dersom du tar enkeltemnet Helsecoaching og består faget, vil du motta en karakterutskrift som dokumenterer læringsutbytte, studiebelastning og studiepoeng, samt et vitnemål med tittelen Helsecoaching. Kun fullført Fagskole biopati gir rett til vitnemål med tittelen Fagskole.

Begrenset antall plasser – søknader vurderes fortløpende.

Les mer om: Terapeutisk grunnutdanningFagskole biopati, Ernæringsterapi, Soneterapi med øreakpunktur og Urtemedisin.




tunmed.no
Helsecoaching
Rated 5/5 based on 4 customer reviews

Noen anbefalinger

...

Eirin Winje har en ro og autensitet over seg som gjør at hennes foredrag og kurs er en fryd å følge:) Helsecoaching er i utgangspunktet et noe krevende fag, fordi man må bruke egen livserfaring på en helt annen måte enn i andre fag. Det er på mange måter lettere å ta grunnmedisin eller kost og ernæring, fordi det følger pensum mer rett frem. Helsecoaching er ikke bare faglig påfyll, men også personlig utvikling. Dette kurset har så langt gitt meg et innblikk i og en større forståelse av hvordan bruke ulike mestringsstrategier og verktøy/teknikker i eget liv og som fremtidig terapeut. Kurset gir et lite innblikk i grunnleggende psykologiske prosesser som langt flere mennesker med fordel kunne ha god nytte av, enten man skal jobbe som helsecoach, terapeut eller bare fortsette å være menneske...:) Anbefales på det sterkeste...! <3

Rating

19. oktober 2025
Leni Vibeke Jakobsen

2. års Biopat student

Helsecoach-studiet ga meg akkurat det jeg var ute etter. Mer kompetanse innen coachingfaget. Lærer hadde satt opp et kurs som tok oss igjennom coachingverdenen, ikke bare innen helsecoaching, men med masse stoff som vi kan bruke innen forskjellige områder. Det var lett forståelig pensum med teknikker som jeg har begynt å bruke. Kan absolutt anbefale dette kurset videre.

Rating

7. mars 2023
Tina Johansen

Mentaltrener og helsecoach

Heisann! Som kostholdsveileder har jeg til tider fundert på hvordan jeg skal få klienter til å ta tak i egen helse, mange virker motiverte, men mister det litt etter hvert som tiden går. Da jeg kom over dette kurset i helsecoaching, da måtte jeg bare melde meg på. Dette kunne være "the missing link" følte jeg. Og sannelig, kurset er helt supert. Det å lære seg å stille de riktige spørsmålene, det å gå fra å være en rådgiver til en veileder, det har så utrolig mye å si. Dette fungerer nå veldig bra for meg i møte med mine klienter. Det er mange omfattende temaer på kurset, jeg brukte litt mer tid enn jeg så for meg. Det å lære noe nytt tar tid, særlig når det samtidig legges opp til å få mer selvinnsikt. Følte det var viktig å bruke god tid på og virkelig forstå fagstoffet her. Dette kurset gir deg gode verktøy for egen utvikling, og hjelper deg til å lese og forstå andre mennensker og problemer på et annet nivå føler jeg. Lærer gjør en formidabel jobb med artikler, videoer og deling av snutter fra egen podcast. Han er også utrolig rask med gode og konstruktive tilbakemeldinger. Lærerikt kurs, anbefales på det sterkeste til deg som jobber med mennesker.

Rating

27. januar 2023
Heidi Fjelland

Kostholdsveileder

Kurset er smart og forståelig satt opp Først får man utlevert puslespillbrikker, for så å til slutt kunne sette de sammen til et helt bilde. Lærer deler sin personlige og faglige kunnskap på en ukomplisert måte. Med lærers innsikt og formidling har dette vært en reise i selvutvikling, og jeg har fått nødvendige verktøy som kan hjelpe mennesker å gjøre bærekraftige livstilsendringer. Bærekraft gis ny mening. Takk for en fantastisk reise.

Rating

14. desember 2022
Teresa Gamst Bakken

Helsecoach

Skriv en ny anbefaling!

Hovedmålet med denne utdanningen er å gi deg kunnskap og ferdigheter til å hjelpe dine pasienter til å gjennomføre endringer på en trygg, effektiv og forsvarlig måte. Med forbehold om enkelte endringer. 
 

Innhold og læringsutbytte

Tema 1: Endringsprosesser og målsetting

Hvordan møte pasienten der den er, skape gode relasjoner og bruke mål og endringsstadier som drivkraft.

Du vil nå kunne ta i bruk ulike verktøy og metoder for å hjelpe pasientene dine til å gjennomføre endringer.

Ved å ta utgangspunkt i hvor klar pasienten er for endring, vil du bli i stand til å etablere en god relasjon, formulere passende mål og lage planer for å møte ulike hindringer i endringsprosessen.

I dette temaet vil du blant annet lære om Solens metode, det å være autentisk, samtaleteknikker og måter å stille spørsmål på, nonverbal kommunikasjon, viktigheten av riktige mål, de fem stadiene av endring.

Kunnskap:

  • Du har kunnskap om ulike typer mål og endringsstadier.
  • Du har innsikt i viktige holdninger og tilnærminger som er sentrale for å skape en god relasjon til pasienten.
  • Du kjenner til samtaleteknikker som bidrar til å aktivere pasientenes indre motivasjon for endring.

Ferdigheter:

  • Du kan anvende kunnskap om endringsstadier og målsettinger for å hjelpe pasienten til å gjennomføre ønskede endringer.
  • Du kan anvende ulike teknikker for å støtte endringsarbeidet. 
  • Du kan finne barrierer for atferdsendring og gjøre rede for nyttige tiltak for å møte disse. 
  • Du kan reflektere over egne endringsprosesser i utviklingen din som terapeut. 

Generell kompetanse:

  • Du har forståelse og respekt for at endringsprosesser kan være vanskelige. 
  • Du kan planlegge og gjennomføre samtaler om endring.
  • Du har startet arbeidet med å øve opp holdninger og teknikker for å gjøre en god jobb som terapeut.

Tema 2: Mestring, motstand og motivasjon

Hvordan forstå og møte motstand på en konstruktiv måte, og bruke samtaleteknikker til å fremme endring og mestring

I dette temaet jobber vi videre med ulike samtaleteknikker, spesielt i møte med motstand – både hos oss selv og hos pasienten. Du lærer om empati, ulike mestringsstrategier og hvordan aksept og mot kan brukes for å sortere verden i det vi kan endre og det vi ikke kan endre. Et av verktøyene du lærer her er Motiverende intervju (MI), som bygger videre på Solens metode.

Motstand i terapi ikke nødvendigvis er et hinder, men en naturlig del av endringsprosessen. Motstand kan vise seg på ulike måter.

 

Kunnskap

  • Du har kunnskap om både problemløsningsstrategier og emosjonsfokuserte løsningsstrategier. 
  • Du har innsikt i ulike typer motstand mot endring som pasientene kan oppleve
  • Du kjenner til hvordan strategier som kan ha vært nyttige i evolusjonen kan lage egne, nye problemer 

Ferdigheter:

  • Du kan anvende ulike samtaleteknikker for å motivere og støtte pasientens endringsprosesser
  • Du kan reflektere over hvordan motstand kan brukes på en konstruktiv måte for endringsprosessen

 Generell kompetanse:

  • Du har forståelse for at endringsprosesser kan være vanskelige for pasientene, selv om de ønsker endring og vet hva som skal til
  • Du har forståelse for at endring kan kreve både problemfokuserte og emosjonsfokuserte strategier

Tema 3: Psykologisk fleksibilitet og varig endring

Hvordan hjelpe pasienter å leve mer i tråd med det som er viktig for dem – med prosessbaserte modeller og praktiske øvelser?
I dette temaet arbeider vi med prosesser som støtter pasientene i å leve mer i samsvar med det som virkelig betyr noe for dem, særlig når livet oppleves krevende. Vi presenterer en prosessorientert og helhetlig forståelse, der teori og praksis knyttes sammen på en måte som fremmer varig endring, psykologisk fleksibilitet og faglig trygghet.

Verktøy og metoder som du lærer i dette tema er blant annet ACT som står for Acceptance and Commitment Therapy  (Aksept og forpliktelsesterapi på norsk). Dette er en Tredjegenerasjonsterapi, som har vist seg å være svært effektiv. 

ACT er ikke en "positiv tenkning"-tilnærming, men en praksis for å tåle og romme det livet faktisk byr på og de vanskelige og vonde indre reaksjonene dette kan gi.

 

Kunnskap:

  • Du har kunnskap om prosessbaserte tilnærminger og hvordan slike modeller kan støtte varig endring og økt livskvalitet.
  • Du har innsikt i hvordan endring forutsetter både indre refleksjon og ytre handling.

Ferdigheter:

  • Du kan anvende relasjonelle og prosessfokuserte verktøy i samtale, med utgangspunkt i klientens egne verdier og mål.
  • Du kan bruke konkrete øvelser, intervensjoner og metaforer for å hjelpe klienter med å møte indre motstand og ta meningsfulle steg.

Generell kompetanse:

  • Du har forståelse for hvordan endringsprosesser kan være komplekse og ikke-lineære, og møter dette med fleksibilitet og respekt.
  • Du kan bygge gode faglige relasjoner, både med klienter og kolleger, og delta aktivt i tverrfaglige prosesser.

Tema 4: Etikk og terapeutrollen

Hvordan utvikle profesjonell integritet og reflektere over etiske dilemmaer?
I dette temaet utvikler du forståelse for hvordan etiske prinsipper og profesjonell integritet former rollen som terapeut. Du lærer å gjenkjenne etiske dilemmaer, reflektere over verdikonflikter og ta valg som ivaretar både pasientens autonomi og de faglige rammene. Gjennom praktiske eksempler og egne erfaringer får du øvelse i å gjøre kloke vurderinger i krevende situasjoner.

Etikk og moral er avgjørende for å kunne ta gode valg når det ikke finnes enkle fasitsvar. Som terapeut møter du mennesker i sårbare livssituasjoner, og du har et særlig ansvar for å ivareta pasientens autonomi, verdighet og rettigheter. Samtidig er etisk bevissthet en nøkkel til å styrke bransjens seriøsitet, profesjonalisering og omdømme. Når terapeuter arbeider ut fra tydelige etiske prinsipper, skaper det trygghet både for pasienten og for samfunnet – og bidrar til å bygge tillit til faget og yrkesrollen.


Kunnskap

  • Du har kunnskap om sentrale etiske begreper, dilemmaer og prinsipper som er relevante for terapeutisk arbeid.
  • Du har innsikt i ulike typer etiske konflikter, som lojalitetskonflikter, rollekonflikter og mål–middel-konflikter
  • Du kjenner til hvordan verdier kan komme i konflikt, og hvordan etisk refleksjon kan bidra til å avklare hva som er riktig å gjøre

Ferdigheter:

  • Du kan anvende etiske vurderinger for å ta ansvarlige beslutninger i møte med pasienter og samarbeidspartnere
  • Du kan identifisere og drøfte etiske dilemmaer i lys av profesjonelle rammer og egne verdier
  • Du kan reflektere over hvordan taushetsplikt, samtykke og faglige grenser påvirker relasjonen til pasienten

Generell kompetanse:

  • Du har forståelse for hvordan kultur, bakgrunn og livssyn kan påvirke opplevelsen av hva som er rett og galt
  • Du kan bygge og ivareta tillitsfulle relasjoner med respekt for forskjellighet
  • Du har utviklet økt trygghet i rollen som fagperson, og kjenner dine egne grenser og ansvar i yrkesutøvelsen

 

Utdanningen passer best for deg som allerede jobber som terapeut eller veileder, og som ønsker å styrke din kunnskap og kompetanse innen coaching. Den er også åpen for deg som planlegger å starte på en terapeututdanning senere.

Kurset passer godt for:

  • Ernæringsterapeuter
  • Biopater
  • Kostholdsveiledere
  • Treningsveiledere
  • Personlig trenere
  • Andre terapeuter eller veiledere innen helsefag

Opptakskrav

Fullført videregående opplæring i studieretning for helse- og oppvekstfag eller tilsvarende.

Studenter som ikke har bestått helse- og oppvekstfag, kan vurderes etter realkompetanse. Da gjør vi en vurdering av all formell og uformell kompetanse som studenten har tilegnet seg. Det er ofte lettere enn mange tror å få godkjent realkompetanse. I mange tilfeller vil man kunne få godkjent realkompetanse ved å gjennomføre Forkurs anatomi og fysiologi. Man må fylle 23 år i opptaksåret for å søke med realkompetanse. 

For utenlandske søkere (utenfor Norden), må man dokumentere norskkunnskaper på nivå B2. Se https://lovdata.no/LTI/forskrift/2019-07-11-1005/§9

Utdanningen består av:

  • Tilgang til læringsplattform med pensum, video, oppgaver etc. 
  • To obligatorisk samlinger (lørdag og søndag). Du må ha minst 80 % fremmøte på samlingene for å bestå utdanningen. 
  • Åtte zoom-møter av 2 timer hver, med mange praktiske øvelser.  De arrangeres ukedager ca. kl 19-21. Fire av zoom-møtene er obligatoriske (Zoom-møte), mens fire er frivillige (Zoom-kafe). Dersom du ikke deltar på noen av de obligatoriske, må du skive referat gjøre eventuelle oppgaver eller lignende.
  • Fire skriftlige innleveringsoppgaver som innebærer refleksjon rundt egen rolle og stil som terapeut, med grundig skriftlig tilbakemelding fra lærer.
  • Fire quiz hvor du må ha minst 80 % riktig for å få bestått.

Datorer for samlinger er: 

  • Samling 1 er 7-8 mars 2026
  • Samling 2: er 18-19 april 2026

Samlingene vil være enten i Asker eller i Drammen avhengig av antall studenter. 

For å få vitnemål, må du ha bestått alle arbeidskrav samt deltatt på de fysiske samlingene. Dersom du har mer en 20 % fravær, må du ta igjen de sammen med neste klasse (se fanen studieavgift for detaljer).

Faglig og personlig utvikling

Helsecoaching er i stor grad et modningsfag. Den praktiske treningen med medstudenter innebærer diskusjon og refleksjon, samt en rekke praktiske øvelser.

Må jeg være terapeut eller kostholdsveileder for å ta denne utdanningen?
Nei, det er ikke et krav. Men det er en fordel, siden du da kan bruke kunnskapen direkte i arbeidet ditt og lære hvordan du kan hjelpe klienter med å gjennomføre kost- og livsstilsendringer du allerede har kompetanse på fra tidligere utdanninger.

Får jeg fritak fra dette faget hvis jeg begynner på biopati eller enkeltemner?
Ja. Dersom du har bestått dette faget, får du fritak og redusert studieavgift med kr 2500 per år de to første årene. Du beholder likevel tilgang til pensum, slik at du kan repetere og få med deg oppdateringer. I tillegg kan du delta på samlinger som holdes via Zoom.

Studieavgift:   kr 15 800,- 
Delbetal fra kr 1 724 (10 avdrag)
Semesteravgift: kr 400 pr semester

I tillegg betale en påmeldingsavgift på kr 1800 når søknaden er godkjent og du har akseptert studieplassen. 

Dersom du har gjennomført dette kurset, vil du få fritak for faget helsecoaching på terapeututdanningene. Du vil få redusert studieavgift på terapeututdaningen med kr 2500 pr år de to første årene.

Dersom du må ta en eller flere dager om igjen på grunn av fravær, tilkommer en ekstra studieavgift på kr 1800 pr dag.

Hva er semesteravgift?

Semesteravgiften er på kr 400 per semester. Dette dekker:

  • Kaffe, te og annet forbruksmateriell tilgjengelig for studentene i fellesarealer
  • Forbruksmateriell og engangsutstyr brukt i undervisningen, inkludert laboratorier og praksisrom
  • Enklere undervisningsrelatert utstyr som ikke dekkes av studieavgiften

Ordningen bidrar til rettferdighet, forenklet administrasjon og bedre kvalitet i undervisningen.

Dato:
2. februar 2026
Sted:
To samlinger + undervisning via nett og Zoom
Studieavgift
Kr 15 800 
Påmeldingsavgift på kr 1800 blir fakturert når du aksepterer studieplassen.