Kjenner du deg igjen i noe av dette?
Helsecoaching er en utdanning over ett semester, der du får grundig trening og kunnskap innen sentrale områder som endringsprosesser, kommunikasjon og veiledning. Målet er at du skal oppnå bedre resultater med pasientene dine og samtidig oppleve større trygghet i rollen som terapeut.
Helsecoaching er for deg som vil:
Helsecoaching er et av fagene i Fagskole biopati, og tilbys som enkeltemne med 8 studiepoeng og mulighet for støtte i Lånekassen.
Faget har de samme opptakskravene og er underlagt samme regelverk som hele fagskoleutdanningen. Det er kun Fagskole biopati som er akkreditert som fagskole, med totalt 120 studiepoeng over fire år.
Dersom du tar enkeltemnet Helsecoaching og består faget, vil du motta en karakterutskrift som dokumenterer læringsutbytte, studiebelastning og studiepoeng, samt et vitnemål med tittelen Helsecoaching. Kun fullført Fagskole biopati gir rett til vitnemål med tittelen Fagskole.
Begrenset antall plasser – søknader vurderes fortløpende.
Les mer om: Terapeutisk grunnutdanning, Fagskole biopati, Ernæringsterapi, Soneterapi med øreakpunktur og Urtemedisin.
Eirin Winje har en ro og autensitet over seg som gjør at hennes foredrag og kurs er en fryd å følge:) Helsecoaching er i utgangspunktet et noe krevende fag, fordi man må bruke egen livserfaring på en helt annen måte enn i andre fag. Det er på mange måter lettere å ta grunnmedisin eller kost og ernæring, fordi det følger pensum mer rett frem. Helsecoaching er ikke bare faglig påfyll, men også personlig utvikling. Dette kurset har så langt gitt meg et innblikk i og en større forståelse av hvordan bruke ulike mestringsstrategier og verktøy/teknikker i eget liv og som fremtidig terapeut. Kurset gir et lite innblikk i grunnleggende psykologiske prosesser som langt flere mennesker med fordel kunne ha god nytte av, enten man skal jobbe som helsecoach, terapeut eller bare fortsette å være menneske...:) Anbefales på det sterkeste...! <3
19. oktober 2025
Leni Vibeke Jakobsen
2. års Biopat student
Helsecoach-studiet ga meg akkurat det jeg var ute etter. Mer kompetanse innen coachingfaget. Lærer hadde satt opp et kurs som tok oss igjennom coachingverdenen, ikke bare innen helsecoaching, men med masse stoff som vi kan bruke innen forskjellige områder. Det var lett forståelig pensum med teknikker som jeg har begynt å bruke. Kan absolutt anbefale dette kurset videre.
Heisann! Som kostholdsveileder har jeg til tider fundert på hvordan jeg skal få klienter til å ta tak i egen helse, mange virker motiverte, men mister det litt etter hvert som tiden går. Da jeg kom over dette kurset i helsecoaching, da måtte jeg bare melde meg på. Dette kunne være "the missing link" følte jeg. Og sannelig, kurset er helt supert. Det å lære seg å stille de riktige spørsmålene, det å gå fra å være en rådgiver til en veileder, det har så utrolig mye å si. Dette fungerer nå veldig bra for meg i møte med mine klienter. Det er mange omfattende temaer på kurset, jeg brukte litt mer tid enn jeg så for meg. Det å lære noe nytt tar tid, særlig når det samtidig legges opp til å få mer selvinnsikt. Følte det var viktig å bruke god tid på og virkelig forstå fagstoffet her. Dette kurset gir deg gode verktøy for egen utvikling, og hjelper deg til å lese og forstå andre mennensker og problemer på et annet nivå føler jeg. Lærer gjør en formidabel jobb med artikler, videoer og deling av snutter fra egen podcast. Han er også utrolig rask med gode og konstruktive tilbakemeldinger. Lærerikt kurs, anbefales på det sterkeste til deg som jobber med mennesker.
Kurset er smart og forståelig satt opp Først får man utlevert puslespillbrikker, for så å til slutt kunne sette de sammen til et helt bilde. Lærer deler sin personlige og faglige kunnskap på en ukomplisert måte. Med lærers innsikt og formidling har dette vært en reise i selvutvikling, og jeg har fått nødvendige verktøy som kan hjelpe mennesker å gjøre bærekraftige livstilsendringer. Bærekraft gis ny mening. Takk for en fantastisk reise.
14. desember 2022
Teresa Gamst Bakken
Helsecoach
Hovedmålet med denne utdanningen er å gi deg kunnskap og ferdigheter til å hjelpe dine pasienter til å gjennomføre endringer på en trygg, effektiv og forsvarlig måte. Med forbehold om enkelte endringer.
Innhold og læringsutbytte |
Tema 1: Endringsprosesser og målsettingHvordan møte pasienten der den er, skape gode relasjoner og bruke mål og endringsstadier som drivkraft. Du vil nå kunne ta i bruk ulike verktøy og metoder for å hjelpe pasientene dine til å gjennomføre endringer. Ved å ta utgangspunkt i hvor klar pasienten er for endring, vil du bli i stand til å etablere en god relasjon, formulere passende mål og lage planer for å møte ulike hindringer i endringsprosessen. I dette temaet vil du blant annet lære om Solens metode, det å være autentisk, samtaleteknikker og måter å stille spørsmål på, nonverbal kommunikasjon, viktigheten av riktige mål, de fem stadiene av endring. Kunnskap:
Ferdigheter:
Generell kompetanse:
|
Tema 2: Mestring, motstand og motivasjonHvordan forstå og møte motstand på en konstruktiv måte, og bruke samtaleteknikker til å fremme endring og mestring I dette temaet jobber vi videre med ulike samtaleteknikker, spesielt i møte med motstand – både hos oss selv og hos pasienten. Du lærer om empati, ulike mestringsstrategier og hvordan aksept og mot kan brukes for å sortere verden i det vi kan endre og det vi ikke kan endre. Et av verktøyene du lærer her er Motiverende intervju (MI), som bygger videre på Solens metode.
Kunnskap:
Ferdigheter:
Generell kompetanse:
|
Tema 3: Psykologisk fleksibilitet og varig endringHvordan hjelpe pasienter å leve mer i tråd med det som er viktig for dem – med prosessbaserte modeller og praktiske øvelser? Verktøy og metoder som du lærer i dette tema er blant annet ACT som står for Acceptance and Commitment Therapy (Aksept og forpliktelsesterapi på norsk). Dette er en Tredjegenerasjonsterapi, som har vist seg å være svært effektiv.
Kunnskap:
Ferdigheter:
Generell kompetanse:
|
Tema 4: Etikk og terapeutrollenHvordan utvikle profesjonell integritet og reflektere over etiske dilemmaer? Etikk og moral er avgjørende for å kunne ta gode valg når det ikke finnes enkle fasitsvar. Som terapeut møter du mennesker i sårbare livssituasjoner, og du har et særlig ansvar for å ivareta pasientens autonomi, verdighet og rettigheter. Samtidig er etisk bevissthet en nøkkel til å styrke bransjens seriøsitet, profesjonalisering og omdømme. Når terapeuter arbeider ut fra tydelige etiske prinsipper, skaper det trygghet både for pasienten og for samfunnet – og bidrar til å bygge tillit til faget og yrkesrollen.
Ferdigheter:
Generell kompetanse:
|
Utdanningen passer best for deg som allerede jobber som terapeut eller veileder, og som ønsker å styrke din kunnskap og kompetanse innen coaching. Den er også åpen for deg som planlegger å starte på en terapeututdanning senere.
Kurset passer godt for:
Fullført videregående opplæring i studieretning for helse- og oppvekstfag eller tilsvarende.
Studenter som ikke har bestått helse- og oppvekstfag, kan vurderes etter realkompetanse. Da gjør vi en vurdering av all formell og uformell kompetanse som studenten har tilegnet seg. Det er ofte lettere enn mange tror å få godkjent realkompetanse. I mange tilfeller vil man kunne få godkjent realkompetanse ved å gjennomføre Forkurs anatomi og fysiologi. Man må fylle 23 år i opptaksåret for å søke med realkompetanse.
For utenlandske søkere (utenfor Norden), må man dokumentere norskkunnskaper på nivå B2. Se https://lovdata.no/LTI/forskrift/2019-07-11-1005/§9
Utdanningen består av:
Datorer for samlinger er:
Samlingene vil være enten i Asker eller i Drammen avhengig av antall studenter.
For å få vitnemål, må du ha bestått alle arbeidskrav samt deltatt på de fysiske samlingene. Dersom du har mer en 20 % fravær, må du ta igjen de sammen med neste klasse (se fanen studieavgift for detaljer).
Helsecoaching er i stor grad et modningsfag. Den praktiske treningen med medstudenter innebærer diskusjon og refleksjon, samt en rekke praktiske øvelser.
Må jeg være terapeut eller kostholdsveileder for å ta denne utdanningen?
Nei, det er ikke et krav. Men det er en fordel, siden du da kan bruke kunnskapen direkte i arbeidet ditt og lære hvordan du kan hjelpe klienter med å gjennomføre kost- og livsstilsendringer du allerede har kompetanse på fra tidligere utdanninger.
Får jeg fritak fra dette faget hvis jeg begynner på biopati eller enkeltemner?
Ja. Dersom du har bestått dette faget, får du fritak og redusert studieavgift med kr 2500 per år de to første årene. Du beholder likevel tilgang til pensum, slik at du kan repetere og få med deg oppdateringer. I tillegg kan du delta på samlinger som holdes via Zoom.
| Studieavgift: | kr 15 800,- | |
| Delbetal fra kr 1 724 (10 avdrag) | ||
| Semesteravgift: | kr 400 pr semester | |
I tillegg betale en påmeldingsavgift på kr 1800 når søknaden er godkjent og du har akseptert studieplassen.
Dersom du har gjennomført dette kurset, vil du få fritak for faget helsecoaching på terapeututdanningene. Du vil få redusert studieavgift på terapeututdaningen med kr 2500 pr år de to første årene.
Dersom du må ta en eller flere dager om igjen på grunn av fravær, tilkommer en ekstra studieavgift på kr 1800 pr dag.
Semesteravgiften er på kr 400 per semester. Dette dekker:
Ordningen bidrar til rettferdighet, forenklet administrasjon og bedre kvalitet i undervisningen.